Wij bouwen ook dieselmotoren om naar CNG. Dit kan zowel voor gewone personenwagens, lichte vracht auto’s als voor grote vrachtwagens. Bij een motor met benzine kan je 100% op CNG rijden (alleen het starten is op benzine). Bij een dieselmotor verbruik je minimaal 30% diesel en dus maximaal 70% CNG. Er wordt dus gewerkt met een mix. De verhouding diesel/CNG hangt af van waar en hoe u rijdt. Het meeste rendement haalt u bij een deelbelasting van de motor. In de praktijk zal je dus niet aan 70% komen, veel hangt af van de chauffeur.
Rekenvoorbeeld uit de praktijk met LPG (voor CNG volgt nog):
Enkele andere voorbeelden uit de praktijk met personenwagens en bestelwagens:
Het percentage dat verbruikt wordt aan gas hangt sterk af van de belasting van de motor. Bij een zeer lichte belasting of een zeer zware belasting zal u weinig gas verbruiken en vooral diesel. Bij een gemiddelde belasting haal je het meeste rendement.
Bij een diesel-mix tank je dus zowel gas (CNG of LPG, afhankelijk van het systeem die we monteren) als diesel.
Het onderhoud kan u blijven laten uitvoeren bij uw normale garage. Alleen voor het onderhoud van de gasinstallatie (elke 20.000 km) kom je langs bij ons.
Fiscaal voordeel: het systeem met dieselmix geniet helaas geen fiscale voordelen, er is dus geen vrijstelling van de BIV of van de verkeersbelasting.
Voor de lage emissiezone wordt een voertuig met een dieselmix aanzien als een voertuig op diesel, hier maakt dit dus ook geen verschil.
Hierbij enkele rekenvoorbeelden met vrachtwagens en traktoren:
Voorbeeldberekening met CNG + diesel
De verhouding is maximaal 70% CNG en 30% diesel.
Dit zijn echter optimale omstandigheden en worden alleen bereikt op momentopnames.
In de praktijk ligt het dieselverbruik meestal ergens tussen 30 en 50 procent.
Je haalt het meeste percentage CNG als je een constante snelheid rijdt (liefst geladen). Bij het optrekken en op stationair toerental verbruik je vooral diesel.
Omdat het verbruik te veel afhangt van de rijweg van de chauffeur (en ook van de rijstijl) is het moeilijk om een exacte voordeelberekening te maken voor een diesel.
Snelle berekening in een negatief scenario waarbij het verbruik ligt op 30% CNG. Ik ga uit van een verbruik van 10 liter diesel op 100 km.
Op CNG verbruik je 30% CNG + 70% Diesel:
3 liter diesel wordt dan 0.6*3= 1.8 kg CNG
7 liter diesel blijft diesel
1.8 kg CNG kost +/- 1.8 euro (1€/ kg), 3 liter diesel kost +/- 4 euro (bij een prijs van 1.33€/liter). 4-1.8=2.2 euro besparing.
Omgerekend bespaar je dus 2.2 euro per 100 kilometer.
Bij 600.000 km verdien je 13200 euro.
Berekening bij een positief scenario:
Bij een verbruik 50% CNG + 50% diesel bij een verbruik van 10 liter diesel.
5 liter diesel wordt dan 0.6*5=3 kg CNG
5 liter diesel blijft diesel
3 kg CNG kost +/- 3 euro (1€/ kg), 5 liter diesel kost +/- 6.65 euro (bij een prijs van 1.33€/liter). 6.65-3=3.65 euro besparing.
Omgerekend bespaar je dus 3.65 euro per 100 kilometer.
Bij 600.000 km verdien je 21900 euro.
Welke dieselmotoren kunnen omgebouwd worden naar CNG?
Bijna elke dieselmotor kan omgebouwd worden naar CNG. Enige vereiste is dat het gaat om een motor met directe injectie. Dit is bijna elke motor.